Ekološki problemi koje analiziramo su najveći izazovi koje već
konfrontiraju naše društvo i zahtevaju globalnu planetarnu novu alternativu
civilizacije, - a to dalje znači, moramo se opredeliti za ideje koje će izraziti
rekonceptualizaciju sveta i koje će objektivno biti efektivni uzročnici novih
promena. Tu se kao najbitniji izvor promena nameće i vidi u tehnologiji, jer
ona objektivno stvara nove mogućnosti usavršavanja prirode i
transformisanja resursa, nezavisno od tipa i razvijenosti društva ponaosob.
Takav pristup pretpostavlja napuštanje stihijnosti u razvoju. Moraju se
stvarati nove institucije za ekološke probleme koje bi permanentno radile na
programskim alternativama, i naravno, nužno je organizovano izdvajati
finansijska sredstva u okviru svakog društva ponaosob, za zaštitu i očuvanje
prirodne, životne sredine.
Ekološki problemi savremenog čoveka su toliko obimni i intenzivni
da prevazilaze moć efektivne intervencije bilo koje pojedinačne zemlje,
organizacije, struke, nauke i discipline. Samo zajednički saznajno-praktični
napori svih zemalja, mogu da ublaže zastrašujuće posledice ekološke
katastrofe. Taj projekat pripada nacrtu jednog drugačijeg shvatanja sveta,
društva, politike, ekonomije, privrede, industrije, kulture i naravno socijalne
etike. Čovečanstvo mora da angažuje sve saznajne resurse naše civilizacije,
kako bi pokrenulo globalnu borbu protiv posledica koje je samo proizvelo.
Taj proces ekološkog senzibilizovanja ljudi mora da bude permanentan, i
dugoročan, mora da se odvija na svim nivoima podjednako, kako na
globalnom tako i na lokalnom planu. To učenje nove ekološke kulture mora
da krene od svetske zajednice, od njenih zakona, načela, principa i
konvencija, koje će obavezivati sve zemlje sveta.
Ugrožena budućnost prirode i čoveka traži jednu novu etiku
solidarnosti sa organskim svetom čiji smo mi neraskidivi deo. U pitanju više
nije princip nade, već princip odgovornosti prema prirodi shvaćen kao
ljudska samoodgovornost. "Budućnost čovječanstva je prva obaveza
čovjekovog kolektivnog ponašanja u doba negativnog ishoda tehničke
civilizacije, koja je postala svemoćna. U ovom je sadržana ... i budućnost
prirode ... cele biosfere ...
Interes čoveka u najsublimiranijem smislu poklapa se s interesom
ostalog života koji je njegova svetska domovina". Dostojanstvo čoveka je
nemoguće izgraditi bez dostojanstva prirode. To dostojanstvo prirode nam
nalaže da konačno prestanemo da svetsku okolinu tretiramo na egoističan
način.
Нема коментара:
Постави коментар